ELEKTROBICYKLE CRUSSIS 2021! VYUŽITE AKČNÉ PONUKY ZA PRED-PREDAJOVU CENU

Aký typ motora je najlepší? Aký typ motora mám zvoliť pre svoje elektrobicykel?

Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpoveď, ale poďme si povedať základné argumenty:


Medzi českými zákazníkmi dnes panuje všeobecné presvedčenie, že motory umiestnené v strede šliapania sú najkvalitnejšie, ale nemajú pre toto tvrdenie žiadne vysvetlenie než článok v časopise napísaný predajcom. To ale nemusí byť pravda, pretože aj v prípade stredových pohonov je mnoho rôznych výrobcov a kvalitatívnych stupňov. Všetci zaiste poznajú značky Bosch alebo Yamaha, ale mnoho elektrobicyklov na trhu má stredové pohony od neznámych výrobcov.

Veľkí nemeckí a švajčiarski výrobcovia ako Maxon, Go SwissDrive, Heinzmann, ale aj najväčší výrobca nábojových motorov na svete – Bafang, stále výrazne investujú do vylepšovania parametrov zadných nábojových pohonov, ktoré zostanú aj naďalej doménou cestovných, mestských a skladacích elektrobicyklov.
 

Motor v zadnom kolese – nábojový motor 

Bafang nábojový motorHlavná výhoda spočíva v ideálnom prenose krútiaceho momentu, a tak v teréne nehrozí prekĺzavanie. Zadný pohon je zatiaľ najrozšírenejší na trhu, na tom má zaiste veľkú zásluhu aj nižšia cena v porovnaní so stredovým motorom. Nevýhodou je niekedy nerovnomerné vyváženie bicykla, predovšetkým pri súčasnom umiestení batérie na nosič.  To vedie k väčšiemu náporu na komponenty v zadnej časti bicykla a o niečo menej plynulejšie dávkovanie výkonu.

Ak plánujete jazdiť po ceste, ale zároveň aj v miernom teréne, tak môže byť zadný elektropohon ideálnou voľbou s ohľadom na pomer ceny a parametrov bicykla. ďalej môžu zadný motor oceniť cyklisti, ktorí chcú jazdiť často bez asistencie motora a pomoc elektrobicykla využívať iba do prudkých kopcov, v protivetre, vďaka okamžitej akcelerácii motora. 

Na rozdiel od stredového pohonu nie je nutné použitie špeciálnej reťaze. Aj nábojové zadné pohony môžu byť ovládané tlakovým (torzným) senzorom umiestneným v šliapacom strede, ide o luxusnejšie riešenie, odhadom 95 % systému na trhu má rychlostné čidlo.

Aktuálne sa ceny najlacnejších, avšak ešte kvalitných elektrobicyklov s nábojovým motorom pohybujú okolo 1200 EUR.

Výhody: 
+ najpoužívanejší typ motora 
+ cenová dostupnosť 
+ okamžitá akcelerácia
+ jednoduchý servis
+ možnosť jazdy bez asistencie motora (motor disponuje voľnobehom, nekladie žiadny odpor)

Nevýhody: 
- vyššie zaťaženie bicykla v zadnej časti 
- menšia citlivosť pri dávkovaní výkonu motora (podľa použitého senzoru)
- absencia torzného (tlakového) snímača tlaku na pedál 
- v prudkom kopci vyššia hlučnosť motora 
- v prípade defektu zadného kolesa je nutný kľúč pre demontáž zadného kolesa s motorom 
- pri vyššom zaťažení neefektívne hospodárenie s energiou (v porovnaní so stredovým motorom vyššia spotreba)

 

Elektromotor v strede kolesa – stredový pohon 

Bosch stredový motorStredový motor je z pohľadu vyváženia optimálnym riešením. Tieto motory vás prekvapia komfortným dávkovaním výkonu a krátkou reakčnou dobou asistencie. Vďaka voľbe otáčok motora (pri zaradení vhodného prevodu) je pri súčasnej implementácii tlakového senzoru šliapania stredový pohon úspornejší a dosahuje dlhších dojazdov (podľa kapacity batérie).

Drahšie stredové motory používajú obvykle 3 typy senzorov (snímač otáčok, rýchlosti a tlaku na pedál – tzv. torzní senzor), ktoré zaisťujú plynulý výkon asistencie. Jednoduchšie stredové pohony ponúkajú rýchlostný (otáčkový) senzor, rovnako ako nábojové pohony – zistite si, aký typ je inštalovaný.    

Veľmi často skloňovanou nevýhodou tohoto pohonu je vyššia cena bicykla. Tu je ale dôležité pripomenúť, že vyššia cena sa vracia v dlhšej životnosti motora a drahšie bicykle majú obvykle lepšiu mechanickú výbavu. Aktuálne sa ceny najlacnejších, avšak kvalitných elektrobicyklov so stredovým motorom pohybujú okolo 1600 EUR.

Výhody: 
+ presné a citlivé dávkovanie výkonu bicykla 
+ tichý a plynulý prejav motora 
+ optimálne vyváženie a rozloženie váhy, resp. ťažiska 
+ voľbou vhodného prevodu ovplyvňujete otáčky kolesa i motora, preto je možné dosiahnuť optimálnej cestovnej rýchlosti pri dosiahnutí nižšej spotreby bicykla
+ zachovanie jednoduchej demontáže predného a zadného kolesa

Nevýhody:
- vyššia citlivosť na presnosť nastavenia radenia a prehadzovačky 
- skrátenie životnosti reťaze v porovnaní s bežným bicyklom 
- pri jazde bez asistencie možný odpor súkolia motora (podľa typu)