Dodanie kompletne zostaveného a nastaveného elektrobicykla ZADARMO do 2 – 3 pracovných dní

Všetko o batériách pre elektrobicykle

Návod ako im porozumieť a ako sa o ne správne starať, aby vám dlho vydržali.

Batéria, alebo správne akumulátor, je technické zariadenie na opakované ukladanie energie, obvykle elektrickej. Akumulátor je sekundárny článok, ktorý je nutné najskôr nabiť a až potom je možné ho použiť ako zdroj energie. V elektrobicykloch je to ten najdrahší a zároveň najnevypočítateľnejší komponent.
 

Články Li-ionV elektrobicykloch sa stretnete asi v 90 % prípadov s lítium-iontovými (Li-Ion) článkami. Ide o valčeky so šírkou 18  a výškou 65 mm (preto sa stretnete aj s označením 18650) zostavenými do paralelnej a sériovej kombinácie tak, aby bolo dosiahnuté požadovaného napätia a kapacity. S lítium-polymérovými článkami (Li-Pol) sa stretnete už o niečo menej, pretože sú tvorené plochými puzdrami a ich tvarová adaptabilita je o niečo nižšia (áno, tieto ploché batérie sú vo všetkých mobilných telefónoch). Lítium-železo-fosfátové (LiFePO4) batérie sa využívajú predovšetkým v elektrických skútroch, pretože majú oproti vyššie spomenutým asi o 50 % vyššiu hmotnosť.  

Batérie so zámkomPôvodne používané olovené (alebo gélové) batérie sa pre svoju extrémnu váhu (často viac než 8 kg) a pre obsah kyseliny sírové už na elektrobicykloch takmer nepoužívajú. Rovnako je tomu aj s nikel-metal hydridovými batériami (NiMh), kde je zase problém s pamäťovým efektom (batériu ste pre úplné nabitie museli kompletne vybiť), vysokou zátažou (spomeňte si, ako dlho sa nabíja blesk fotoaparátu, ktorý je napájaný dobíjacími NiMh tužkovými batériami...) a tiež s energetickou hustotou – teda koľko energie dokáže absorbovať na kilogram hmotnosti – je približne 3x nižšia ako moderné Li-Ion články.  

Práve tieto parametre – energetická hustota, čiže kapacita a maximálne zaťaženie sú spoločne so životnosťou článkov batérie to, čo by vás malo zaujímať pri výbere elektrobicykla. 

článok batérie elektrobicykla 18650


Batériu tvorí chemický roztok – elektrolyt, v ktorom je umiestená záporná elektróda – anóda, z ktorej prúdia elektróny smerom ku kladnej elektróde – katóde. Vo valcových článkoch sú tieto materiály navinuté na seba, oddelené separátorom. Jednoducho povedané: čím dlhší prúžok sa do objemu batérie podarí zvinúť, tým vyššia je výsledná kapacita článku.  Kapacita je udávaná v miliampérhodinách (mAh). Ak sa bavíme o najobvyklejších Li-Ion batériách, tak napätie článku je vždy 3,6 V (Volt). Články sú v batérii pospájané jednak sériovo (za sebou), jednak paralelne (vedľa seba). Sériové spojenie dáva napätie batérie (typicky je to 10 článkov – tedy 36 V) a paralelné kapacitu.

Kocka článkov batériíKapacita je daná použitými článkami. Často sa stretávame s Li-Ion článkom o kapacite 3200mAh. Ak ich teda spojíme 10 sériovo a 5 paralelne (označované ako 10S5P), dostaneme sa na výslednú kapacitu batérie 16000 miliampérhodín, čiže 16 Ah (Ampérhodín). Aby sme získali výslednú kapacitu batérie vo Watthodinách (Wh), musíme túto kapacitu ešte vynásobiť napätím článku – teda 36V a dostaneme výsledných 576 Wh. To sú dnes v podstate štandardné kapacity batérií, ktoré nájdeme v mnohých dnešných elektrobicykloch.

 

Napätie článkov ale kolísa medzi hraničnými hodnotami 4,2V a 2,5V (pozri obrázok).  Ak je jedna z hodnôt prekročená, dochádza k nezvratnému poškodeniu článku. Aby sa to nestalo, každá batéria v elektrobicykloch musí byť vybavená elektronickou ochranou, ktorá je označovaná ako BMS – anglicky Battery Management System. Tá kontroluje nabíjanie a vybíjanie batérie. Nikdy nechcite z batérie „dostať maximum“ - niektoré lacnejšie elektrobicykle nemajú nastavený režim BMS príliš precízne, a tak môže byť jeden dlhý výlet na vašom elektrobicykli „až na doraz“ tiež tým posledným.

Schéma batérií

Na tejto schéme je vidieť, že prevádzkové napätie u 36V batérie elektrobicykla je medzi 3,0V – 4,2V na článok (teda 30V – 42V na celú batériu).
Napätie stráži elektronika batérie – systém BMS. 


POZOR! Na trhu sa objavujú modely elektrobicyklov s batériami, ktorých deklarovaná kapacita je 800 a viac Wh.  V takom prípade sa oplatí spozornieť, pretože aj keď existujú články, ktoré majú kapacitu vyššiu než aktuálne maximálnych 3600mAh (typ Panasonic NCR18650G), tieto nie sú určené do elektrobicyklov z dôvodu nízkeho prúdového vybíjacieho zaťaženia. Napríklad na batériu v notebooku sú na okamžitú spotrebu kladené iné požiadavky ako na batériu elektrobicykla pri výšľape do prudkého kopca na maximálny asistenčný režim. Pri vyššom prúdovom zaťažení (nad 15A) potom výrazne klesá napätie batérie a elektronika BMS batériu ihneď vypína a o to žiadny majiteľ elektrobicykla nestojí.
 


Názorné vysvetlenie princípu fungovania lítiovej batérie.   © BASF 2011


Životnosť a cykly batérie

To je téma na večnú diskusiu, rovnako ako otázka „koľko má tá a tá batéria cyklov“. Odpoveď je vždy rovnaká – „nevieme“. Ak by sme boli v laboratóriu a venovali tomu čas, môžeme uskutočniť mnoho nabíjacích a vybíjacích cyklov a ubúdajúcu kapacitu zapisovať do grafu.

Ale vy predsa budete na elektrobicykli jazdiť! Raz 15 kilometrov do práce a späť, inokedy pôjdete na dlhý výlet a po 50 km napríklad za hodinu počas obeda batériu nabijete o 30 – 50 % a idete ďalej. To je možnéBatérie na elektrobicykle vďaka tomu, že Li-Ion batérie nemajú zlozvyk ostatných technológií – tzv. pamäťový efekt. Renomovaní výrobcovia batériových článkov (napríklad Panasonic, Samsung, Sony, LG), ak už uvádzajú počet cyklov, tak píšu cca 500. Ale iní výrobcovia, ktorí pravdepodobne používajú horšie – neznačkové typy batérií, bez ostychu napíšu 1000 a viac nabíjacích cyklov. Jednoduchá a reálná odpoveď vychádza z jednoduchej matematiky:

Povedzme, že na vašej batérii s kapacitou 400Wh na jedno nabitie prejdete 40 kilometrov. A táto batéria bude reálne fungovať 500 plných cyklov.  To je celkom 20.000 kilometrov – takže po tri roky, každý deň, v lete, v zime, aj v nečase môžete prejsť skoro 20 km. Je to veľa alebo málo? 

Nedávno sme zažili zákazníka, ktorý si kúpil elektrobicykel v roku 2008. Chválil sa, že ročne najazdí okolo 3000 km a na pôvodnú – 8 rokov starú – batériu najazdí už len 13 km – to mu vraj pre jeho potreby stačí, takže novú batériu stále nepotrebuje!  

Mali by sme povedať, že batéria degraduje aj pri nepoužívaní. Takže kupovať rezervnú batériu, ktorú použijete iba občas, sa skôr neoplatí. Čo sa naopak oplatí sledovať, je nabíjací prúd. Jeho hodnota je uvedená na nabíjačke v Ampéroch (A) a udáva, ako rýchlo batériu danou nabíjačkou nabijete. Ak budete nabíjať svoj elektrobicykel vždy iba v noci, bude vám to asi jedno, pretože aj s tou najslabšou nabíjačkou bude batéria ráno úplne nabitá. Rozdiel nastáva v okamihu, keď si naplánujete celodenný 120 kilometrový výlet, na ktorý si vezmete do batohu nabíjačku. Tu už bude veľký rozdiel v tom, či pri zastávke na obed nabíjate prúdom 2A (väčšina lacnejších elektrobicyklov), alebo prúdom 4A, či dokonca 5A. Pozor, nie každú batériu je možné nabíjať tak rýchlo, musí tomu byť prispôsobená elektronika batérie!


Ako nezničiť batériu

Batéria elektrobicykla nepotrebuje žiadnu zvláštnu údržbu. Ale existuje niekoľko mnohokrát vyskúšaných spôsobov, ako ju zničiť.

Ukazovateľ stavu batériePo prvé, venujte pozornosť systému zapnutia a vypnutia batérie. Renomovaní výrobcovia využívajú v batérii takzvaný „spánkový režim“. Batériu aktivujete väčšinou kliknutím na tlačidlo na jej tele, prípadne zapnutím elektrobicykla na ovládacom paneli. Akonáhle elektrobicykel odstavíte, batéria sa po niekoľkých hodinách sama uvedie do spánku – teda vypne sa napájanie obvodov BMS. Ak pôjdete ďalej, je nutné batériu opäť kliknutím aktivovať.

Na našom trhu sa ale ešte často stretnete so systémami batérií buď s kolískovým alebo kľúčovým zapínaním. Po odstavení bicykla potom zabudnete otočiť kľúč do polohy vypnuté a ešte častejšie zabudnete vypnúť ten kolískový prepínač na batérii (ten je naviac často zručne skrytý a nie je jasné, kedy je v polohe zapnuté a kedy v polohe vypnuté). A elektronikou BMS batérie stále pretekajú miliampéry. Ak takto elektrobicykel necháte zapnutý cez noc, asi sa nič závažného nestane, ale ak batériu necháte stáť príliš vybitú, tak už po niekoľkých týždňoch dochádza vplyvom samovybíjania k podbitiu batérie pod bezpečné 3V na článok a vás čaká pravdepodobne  investícia niekoľko sto eur do novej. 

A podobné je to aj s nabíjačkou – po nabití ju odporúčame odpojiť. Predstava, že ak nechám elektrobicykel nabíjať 4 mesiace, bude všetko OK, je bohužiaľ mylná.

Skladovanie batérie cez zimu je veľmi jednoduché. V podstate stačí batériu nabiť na 50 % a uložiť na chladné miesto. Je lepšie batériu skladovať mimo elektrobicykla, aby nedošlo k nechcenej aktivácii prostredníctvom kontaktov.

Batérie z druhej ruky

Každý deň sa na aukčných serveroch a bazároch objaví niekoľko použitých elektrobicyklov na predaj za podozrivo výhodných podmienok. Myslíme si, že minimálne polovica z nich bude mať problém s kapacitou batérie, a preto sa ich majitelia chcú zbaviť. Ale rovnako ako druhým do hlavy, ani do batérie nevidíte a na prejdenie deklarovaných XX km dojazdu väčšinou nie je čas. Rada teda znie – ak sa rozhodnete pre ojazdený elektrobicykel, vždy vyžadujte protokol o čerstvom zmeraní kapacity batérie. Na presné zmeranie batérie a vytvorenie grafu máme v našom servise špeciálny prístroj, ktorý vykreslí stav batérie v záťaži a vypočíta podľa toho jej presnú  kapacitu. Neodporúčame kupovať elektrobicykel s kapacitou nižšou než 80 %.


Vývoj technológií batérií pre elektrobicykle

Výmena batérie elektrobicyklaAsi ste už niekedy v poslednej dobe čítali nejaký článok o prevratnom objave amerických, čínskych alebo dokonca českých vedcov na poli batérií. Žiadny zásadný prevrat sa ale v nasledujúcich rokoch konať nebude a ani cena batérií nespadne za 3 roky o 50 %.

Veríme v technologickú evolúciu ako dosiaľ – v roku 2010 sa batérie s kapacitou 280Wh predávala asi za 480 EUR. V roku 2014 ste za túto sumu mohli kúpiť značkovú batériu s kapacitou približne 480Wh. Momentálne sa za túto sumu predáva batéria s kapacitou cca 600Wh. Tempo nárastu kapacity bude postupne spomaľovať. Cena batérií teda určite nie je dôvod, prečo by ste mali nákup elektrobicykla odkladať


 

Vaše otázky a naše odpověde: 


Aké sú rozdiely medzi batériami?

  • Nickel Metal Hydride (NiMH) batérie ponúkajú vysokou kapacitu (majú viac než dvakrát vyššiu kapacitu oproti NiCd), možnosť rýchleho nabíjania a veľkú spoľahlivosť. Batéria používaná v elektrických dopravných prostriedkoch je konštruovaná až na 500 nabíjacích cyklov, potom môže byť repasovaná. Skladovanie týchto akumulátorov je možné v nabitom i vybitom stavu, je ale nutné minimálne 3x v priebehu jedného roku články niekoľkokrát nabiť a vybiť, inak môže dojsť k znehodnoteniu elektród akumulátora a k nezvratnej strate kapacity. Zloženie batérie: Kladná elektróda – nikel, Záporná elektróda – hydrid zmesi kovov, Elektrolyt - draselný lúh. Viac o NiMH batériách na Wikipédii.
  • Lítium Železo Fosfát (LiFePO4) technológia sa vyznačuje nižšími výrobnými nákladmi, je netoxická. Katódu tvorí fosforečnan železnato-lítny, anóda je ako u ostatných Li-Ion batérií vyrobená z uhlíku. Výsledkom použitia týchto materiálov je, že články dokážu veľmi rýchlo absorbovať aj vydávať energiu. Batérie majú vynikajúcu teplotnú stabilitu, oproti klasickým Li-Ion akumulátorom tiež schopnosť dodať vyšší prúd, počet cyklov je o dosť vyšší. Na druhú stranu majú o niečo nižšie napätie (nominálne napätie sa pohybuje medzi 3,0 – 3,3V) a tiež nižšiu hustotu energie, čo má za následok väčší nárok na priestor, a teda vyššiu hmotnosť batérie zhodnej kapacity (v porovnaní s technológiou Li-Pol).
     
  • Lítium Polymérové (Li-Pol) sú komerčne užívaným typom batérií, s dobrým pomerom váha/výdrž/životnosť, sú ale prekonané batériami typu Li-Ion. Batérie majú veľmi nízke samovybíjanie a sú citlivé na presné nabíjanie, preto je u Li-Pol akumulátorov nutné používať iba nabíjačky, ktoré sú dodávané výrobcom.  Viac o Li-Pol batériách na Wikipédii.
     
  • Lítium Ion (Li-Ion) batérie majú zvýšenú kapacitu a sú veľmi ľahké, preto je ich cena oproti NiMH batériám obvykle vyššia, avšak vďaka dlhšej životnosti je výhodnejšia. Batéria používaná v elektrických dopravných prostriedkoch je konštruovaná až na 1000 nabíjacích cyklov. Zloženie batérie: Kladná elektróda – zmes kysličníkov lítia s ďalším kovom, Záporná elektróda – uhlík so zmesou ďalších chemikálií, Elektrolyt – lítiová soľ v organickom rozpúšťadle. Používajú sa ako sety cylindrických článkov typ 18650. Tieto batérie používame v modeloch elektrobicyklov AGOGS, teraz s maximálnou kapacitou viac než 630Wh. Viac o Li-Ion batériách na Wikipédii.

 

Batérie sa behom nabíjania zahrievajú, je to v poriadku?

Nie, je to normálne, pri procese nabíjania a priechodu el. prúdu sa zahrievajú všetky typy súčasných batérií. A nabíjačky tiež. 


Čo je to pamäťový efekt?

Traduje sa, že pamäťový efekt nastáva, keď je batéria znovu nabíjaná, bez toho, aby bola predtým úplne vybitá. Batéria si pamätá svoju poslednú zvyškovú kapacitu pred jej ďalším nabíjaním. Preto ak dáte nabiť batériu skôr, než ju svojím používaním úplne vybijete, úžitková doba batérie sa bude znižovať. Batérie používané väčšinou našich produktov (Li-Ion, Li-Pol) nemajú žiadny alebo úplne zanedbateľný pamäťový efekt.

 

Má cenu batériu formátovať?

Tzv. formátovanie batérie (správne formovanie batérie) je cyklus, pri ktorom sa úplne vybije a úplne nabije batéria. Toto sa predtým robilo kvôli pamäťovému efektu, ktorým staré batérie typu NiMH a NiCd trpeli. S príchodom nových Li-Ion a Li-Pol batérií už toto neplatí. Naopak, formátovanie Li-Ion a Li-Pol batérií je spôsob, ako najľahšie skrátiť ich životnosť. Preto dôrazne odporúčame vyvarovať sa formátovaniu batérie elektrobicykla.


Čo to znamená samovybíjanie batérie?

Ak je batéria po úplnom nabití odložená bez používania, začne postupne strácať svoju energiu. Hodnota samovybíjania u Li-Ion a Li-Pol batérií je veľmi nízka, pohybuje sa maximálne okolo 5 % za mesiac pri izbovej teplote. Je dobré batériu raz za mesiac skontrolovať a ak klesla jej kapacita pod 50 %, dobiť ju na cca 70 %. Predpoklad, že hlboké vybíjanie predlžuje životnosť batériových článkov je hlboko zakorenený nezmysel!

 

Čo je to kapacita batérie a počet cyklov?

Kapacita nabíjacej batérie udáva množstvo elektrického náboja, ktoré je batéria schopná prijať. Jednotkou je Ah (ampér-hodina), takže napríklad batéria s kapacitou 10 Ah dokáže dodávať prúd velikosti napr. 2A po dobu 5 hodín. Kapacita každého článku, a teda aj celej batérie článkov starnutím pozvoľne klesá. Kapacita batérií klesá dočasne aj vplyvom okolitej teploty, preto v zimnej prevádzke dochádza k rýchlejšiemu vybíjaniu. Počet cyklov, ktoré sú udávané pri batérii, garantuje jej kapacitu po absolvovaní počtu cyklov na 70 % pôvodnej hodnoty.


Ako zistiť výdrž batérie v elektrobicykli?

Informácie o výdrži batérie si môžete jednoducho vypočítať z uvedených hodnôt. Najskôr vynásobte napätie batérie (V) špecifikovanými Ampér-hodinami (Ah) batérie. Tím získate hodnotu Watt-hodiny (Wh) teda VxAh=Wh. Elektrobicykle zakúpené na elektrobicykle.sk majú vždy túto hodnotu uvedenú. Teraz vydeľte hodnotu Wh udávanú spotrebou elektriny bicykla, ktorá je udávaná vo Wattoch (W). Výsledkom je približná doba, po ktorú bude batéria fungovať (napríklad 360 Wh batéria / 250 W motor = 1,44 hodiny).

Z tejto hodnoty ale nie je možné odvodiť dojazd elektrobicykla, ktorý je ovplyvnený mnohými ďalšími faktormi. Naviac elektromotor nie je pri jazde využívaný vždy a nie vždy na plný výkon.

 

Kde zoženiem novú batériu?

Pre všetky typy elektrobicyklov, ktoré ponúkame na elektrobicykle.sk máme samozrejme aj náhradné batérie. V prípade, že máte záujem o špecifický typ batérie, ktorý nemáme na sklade, kontaktujte nás prosím na email info@elektrobicykle.sk.


Repasovanie batérie elektrobicykla

Repasovanie lítiovej batérie elektrobicykla v podstate znamená kompletnú výmenu všetkých článkov batérie za nové. Z dôvodu dlhodobého balansovania článkov a ich rôzneho napätia a kapacity nie je možné vymeniť iba jeden alebo niekoľko článkov, vždy sa mení celý obsah. Šetrí sa však náklady na novú elektroniku a obal batérie. Ponúkame profesionálne repasovanie väčšiny značiek a typov lítiových batérií elektrobicyklov. 

Pretože sú pri repasovaní väčšinou využité články s väčšou kapacitou než pôvodné, väčšinou sa kapacita celej batérie ešte zvýši.
 

Platí sa nejaký recyklačný poplatok za batérie?

Áno. Od roku 2009 je na Slovensku plne implementovaná Smernica 2006/66/ES o batériách. To znamená, že z každej predanej batérie v elektrobicykli je odvedený tzv. Recyklačný poplatok vo výške 0,4 - 0,64 EUR (podľa kapacity batérie). Tento poplatok je už započítaný v cene elektrobicykla alebo v cene náhradnej batérie a nepredstavuje pre zákazníka žiadny náklad naviac.

 

Čo robiť s batériami po ukončení ich živostnosti?

Batérie a akumulátory neukladajte na skládky ani neodstraňujte spaľovaním! Batéria sa musí špeciálne recyklovať (recyklácia spočíva v oddelení jednotlivých chemických zložiek batérie a opätovná využiteľnosť komponentov Li-Pol batérií presahuje 70 %).

 

Prečo uvádzate záručnú lehotu na batériu 24 mesiacov a jej životnosť 12 mesiacov alebo 1000 cyklov?

Záruka na tie časti batérie, ktoré nie sú citlivé na neodborné zachádzanie používateľa – teda obal batérie, elektronika (BMS), nabíjačka sú kryté štandardnou zárukou v dĺžke 24 mesiacov. Chemická časť batérie – teda aku-pack – má obmedzenú záruku na 12 mesiacov či 1000 cyklov DOD (Depth of Discharge) podľa toto, čo nastane skôr (počet cyklov je možné odhadnúť zo stavu článkov). V prípade, že je deklarovaný pokles výkonu batérie po uplynutí niektorého z vyššie uvedených parametrov, reklamácia nebude uznaná ako záručná.
Ak balenie Li-Pol alebo Li-Ion batérií vykazuje akékoľvek poškodenie alebo malú kapacitu, tak sa toto ukáže pri primárnom formátovaní u výrobcu, prípadne v rámci prvých 10 nabíjacích cyklov (približný počet cyklov do bezplatnej garančnej prehliadky elektrobicykla u predajcu).
Nezabudnite preto, prosím, že záručná doba a životnosť batérií sú rôzne pojmy. Životnosť je daná spôsobom a intenzitou používania a nemusí byť rovnaká ako záručná doba. Pri intenzívnom používaní môže býť životnosť kratšia než poskytovaná záruka.
 
 
Baterie pre elektrobicykle


Naše tipy na predĺženie životnosti batérie elektrobicykla 

elektrobicykle.sk má pre vás niekoľko tipov na správnu starostlivosť o lítiové batérie.

 
Tip 1 – Snažte sa batériu nevybíjať pod 20 %. Pri hlbokom vybití dostáva batéria zbytočne zabrať a znižuje sa tým do budúcna jej kapacita. Najhoršie sú na tom batérie, ktoré ich majitelia nechali odstavené s malou kapacitou po dlhú dobu. Vo vybitej lítiovej batérii sa spustí proces oxidácie, čo negatívne ovplyvňuje kapacitu a tiež životnosť batérie.  V prípade odstavenia elektrobicykla (napr. v zimnom období) odporúčame batériu plne nabiť aspoň raz za 90 dní.    
 
Tip 2 – Nenabíjajte batériu ihneď po skončení jazdy. Batéria by mala pred nabíjaním vychladnúť. Ak začneme nabíjať zahriatu batériu, táto vôbec nedostane možnosť vychladnúť a jej degradácia je potom behom nabíjania výrazne rýchlejšia.   
 
Tip 3Batériu nenabíjajte úplne. Ak to nie je bezpodmienečne nutné, nenabíjajte batériu doplna. Pri nabíjaní batérie nad 80 % kapacity (napätie cca 40 V) rastie vnútorný odpor batérie, batéria sa viac zahrieva, a tak sa výrazne urýchľuje degradácia zápornej elektródy. Pôvodcom tejto degradácie je značná chemická nestálosť nabitého článku. Bolo dokázané, že nabíjanie batérie na 41 V namiesto na 42 V (tzn. cca na 90 %) predĺži jej životnosť minimálne 2x.
  
Tip 4 – Vyhnite sa extrémnym teplotám. Veľké teplo alebo veľká zima ovplyvňujú výkon a skracujú životnosť batérie. Nikdy neskladujte batériu vonku, kde by bola vystavená dlhodobej teplote pod 0 ºC. Rovnako neodporúčame skladovať batériu pri teplote nad 30 ºC.  Pri používaní sa vyhnite dlhodobému parkovaniu elektrobicykla na priamom slnku.  
 
Tip 5 – Nabíjajte batériu radšej malým prúdom. Ak ste si k elektrobicyklu kúpili rýchlo-nabíjačku, používajte ju iba v prípade nutnosti na výletoch a podobne. Rozhodne ňou nenabíjajte batériu pravidelne. Vysoký nabíjací prúd spôsobuje väčší zahriatie batérie a jej rýchlejšiu degradáciu.
 
Tip 6 – Batériu skladujte nabitú iba na 3/4 až polovičnú kapacitu. Pri dlhšom skladovaní – napríklad v zime, keď elektrobicykel nepoužívate – nechajte batériu nabitú cca z polovice. Bude dochádzať k nižšiemu samovybíjaniu a všeobecne je to pre životnosť batérie lepšie. Batéria by mala býť uskladnená v suchom prostredí, kde je teplota medzi 5 – 15 ºC, teda nie v prekúrenej miestnosti, ale ani nie v mraze! 
 
Kopírovanie, čo i len súčasti tohoto textu, bez písomného zvolenia spoločnosti ekolo.cz je zakázané!

Máte nejaké otázky alebo záujem o repasovanie vašej batérie? Zavolajte nám na tel.:  +421 02 33329995 alebo napíšte na email info@elektrobicykle.sk.