Všetko o batériách pre elektrobicykle


Návod ako im porozumieť a ako sa o ne správne starať, aby vám dlho vydržali.

 
Batéria alebo správne akumulátor je technické zariadenie na opakované ukladanie energie, obyčajne elektrickej. Akumulátor je sekundárny článok, ktorý je nutné najskôr nabiť a až potom je možné používať ho ako zdroj energie. V elektrobicykloch je to ten najdrahší a zároveň najnevypočítateľnejší komponent.
 

 

Aké sú typy batérií pre elektrobicykle a ako sa líšia?


Výber dobrej batérie priamo určuje jej účinnosť a vzdialenosť, ktorú môžete prejsť na jedno nabitie. Aj pri rovnakej veľkosti a hmotnosti môžu rôzne batérie fungovať úplne odlišne v závislosti od typu a konštrukcie. Všetky batérie majú svoje vlastnosti vrátane kapacity, napätia, veľkosti, hmotnosti, času nabíjania a celkovej životnosti batérie.

 




Napätie 


Väčšina súprav pre e-bicykle je dimenzovaná na určitý rozsah napätia. Typický 36V elektrobicykel potrebuje batériu, ktorá dodáva energiu v rozmedzí od 30 V do 42 V. 36V akumulátor pri 42 V je nabitý na 100 % a udrží toľko energie, koľko dokáže; pri 30 V by sa mal vypnúť a prestať dodávať energiu skôr, ako spôsobí trvalé poškodenie. Viac o systéme BMS (Battery Monitoring System) sa dozviete o chvíľu. Spoločné číslo "36V" je priemerné prevádzkové napätie, niekedy nazývané nominálne napätie. Napätie sa meria vo voltoch (V), ktorými sa opisuje rýchlosť pohybu elektrónov. Väčšie napätie = väčšia rýchlosť!

 


 

Kapacita


Je množstvo energie, ktoré možno v batérii uskladniť. Je to hlavná charakteristika každej batérie. Mernou jednotkou je ampérhodina (Ah). Táto hodnota je mierou pevného počtu ampérov, ktoré batéria dokáže udržať počas 1 hodiny (rýchlosť C). Dvojnásobok ampérov za pol hodiny. Alebo znížte počet ampérov na polovicu na dve hodiny atď.

Batéria má určitý počet cyklov vybitia a nabitia, po ktorých kapacita začne úmerne klesať. Ak sa batéria vybije napríklad o 10 % a znovu nabije, má sa za to, že sa vyčerpal jeden cyklus. 

Skutočná životnosť batérie je určená počtom cyklov a závisí od prevádzkových podmienok batérie. Čím dlhšie je batéria vybitá, tým menej možných cyklov možno od nej očakávať.

 


 

Olovené (gélové) batérie


Ide o najstarší variant, ktorý sa používa každým rokom menej a menej. Dôvodov je viacero, pričom hlavným dôvodom je nízka kapacita. Gélové batérie majú veľkú hmotnosť a batéria veľmi zaťažuje konštrukciu bicykla. Okrem toho sa nabíja pomaly: úplné nabitie trvá 8 až 10 hodín. Táto batéria má tiež krátku životnosť, len 150-200 cyklov.

 

 

Li-ion batéria (Li-ion) 


V súčasnosti najobľúbenejší a najoptimálnejší typ batérie pre elektrobicykle. Lítiová batéria má najlepšiu kombináciu celkovej hmotnosti a kapacity. Špecifická kapacita lítium-iónových batérií je najvyššia zo všetkých existujúcich typov a to je ich hlavná výhoda. Lítium-iónové batérie nemajú "pamäťový" efekt.

Medzi nevýhody tohto typu patrí citlivosť na teplotné podmienky a neschopnosť rýchleho nabíjania. Lítium-iónová batéria je tiež citlivá na prehriatie a vyžaduje si kontrolu režimu vybíjania. Časom dochádza k starnutiu a strate kapacity. Počet cyklov je približne 400, čo je dvaapolkrát viac ako u oloveného akumulátora.

Lítium-iónové batérie pre elektrické bicykle musia byť špeciálne navrhnuté kvôli prítomnosti systému riadenia batérie (BMS) v súprave. Tento obvod musí byť vhodne nastavený, aby kontroloval množstvo prúdu, ktoré vyžaduje motor, a obmedzoval nadmerné vybíjanie.BMS je dôležitý aj na vyrovnávanie nabíjania jednotlivých článkov v batérii, aby sa zachovala životnosť batérie v priebehu času.

 



Li-Po 


Tento typ batérie je obľúbený najmä medzi výrobcami mobilných telefónov, pretože nie je schopný prevádzkovať elektrobicykel a nevydrží nárazy a vibrácie počas jazdy.
Je určená na použitie v elektromobiloch, kde takéto vibrácie nie sú možné. Veľmi často sa používa v modeloch lietadiel, kde je dôležitá hmotnosť.
Ide o najnebezpečnejšiu batériu z hľadiska vznietenia! Za nepriaznivých okolností (skrat, porucha BMS, nehoda) existuje vysoké riziko vznietenia. 

 

 

LiFePo4 


Ide o relatívne nový, ale už obľúbený typ batérie. Medzi výhody tejto batérie patrí odolnosť voči mrazu (funguje pri teplotách do -30 stupňov Celzia bez straty kapacity) a schopnosť rýchleho nabíjania. Tento typ batérie má najväčší počet plných cyklov, ktorý je približne 1 000. Je menej náchylný na starnutie ako bežný Li-ion. Je tiež zbavený pamäťového efektu. Medzi nevýhody batérií LiFePo4 patrí nízka špecifická kapacita a vysoká cena.

 


 

Často kladené otázky

 

 

  • Ako môžem zabrániť zničeniu batérie?

Najprv venujte pozornosť systému zapínania a vypínania batérie. Známi výrobcovia používajú vo svojich batériách "režim spánku". Batériu aktivujete hlavne stlačením tlačidla alebo zapnutím elektrobicykla na ovládacom displeji. Po vypnutí elektrobicykla sa batéria po niekoľkých hodinách sama "uspí" - takže sa vypne aj napájanie zo systému BMS. Ak jazdíte ďalej, musíte znova stlačiť tlačidlo, aby ste aktivovali batériu.

 

  • Ako môžem batériu uskladniť v zime?

Uskladnenie batérie počas zimy je veľmi jednoduché. V podstate stačí batériu nabiť na 50 % a uložiť ju na chladné miesto. Batériu je lepšie skladovať mimo elektrobicykla, aby sa zabránilo jej nechcenej aktivácii.

 

  • Batéria sa počas nabíjania zahrieva, je niečo zle?

Nie, to je v poriadku, všetky typy batérií sa počas nabíjania zahrievajú. Rovnako aj nabíjačky.

 

 

  • Čo je to "pamäťový efekt"?

K pamäťovému efektu dochádza, keď sa batéria nabíja pred úplným vybitím. Batéria si "pamätá" poslednú zostávajúcu kapacitu pred ďalším nabíjaním. Preto keď batérie nabijete pred ich úplným vybitím, čas používania batérie sa skráti. Batérie používané vo väčšine našich výrobkov (Li-Ion, Li-Pol) nemajú žiadny alebo majú veľmi slabý pamäťový efekt.

 

  • Čo znamená samovybíjanie?

Ak sa batéria po úplnom nabití nepoužíva, postupne stráca energiu. Hodnota samovybíjania batérií Li-Ion a Li-Po je veľmi nízka a pri izbovej teplote sa pohybuje maximálne okolo 5 % za mesiac. Je užitočné raz za mesiac skontrolovať batériu, a ak jej kapacita klesla pod 50 %, nabite ju na približne 70 %. tvrdenie, že hlboké vybitie predlžuje životnosť batérie, je úplný nezmysel!

 


 

Elektrobicykle.sk odporúča niekoľko tipov na predĺženie životnosti batérie vášho elektrobicykla.
 

 

  • Tip 1 - Snažte sa batériu nevybíjať pod 20 %.

Hlboké vybitie spôsobuje, že sa batéria príliš ťažko používa a v budúcnosti sa znižuje jej kapacita. Lítiová batéria začne oxidovať, čo má negatívny vplyv na kapacitu aj životnosť batérie.  V prípade vypnutia (napr. v zime) sa odporúča batériu úplne nabiť aspoň raz za 90 dní.   
 

  • Tip 2 - Nenabíjajte batériu bezprostredne po jazde.

Batéria by mala pred nabíjaním vychladnúť.  Ak začneme nabíjať zahriatu batériu, nebude môcť vôbec vychladnúť a jej degradácia bude oveľa rýchlejšia.    
 

  • Tip 3 - Ak nie je potrebné, nenabíjajte batériu úplne.

Pri nabíjaní batérie nad 80 % jej kapacity (približne 40 V) sa zvyšuje vnútorný odpor batérie, batéria sa viac zahrieva a to výrazne urýchľuje proces degradácie.
  

  • Tip 4 - Vyhýbajte sa extrémnym teplotám.

Vysoké teploty a mráz ovplyvňujú výkon a skracujú životnosť batérie. Batériu nikdy neskladujte vonku, kde by bola vystavená teplotám pod 0 ºC. Podobne odporúčame neuchovávať batériu pri teplotách nad 30 ºC.  Okrem toho sa vyhýbajte dlhému parkovaniu pod priamym slnečným svetlom.


 

Máte nejaké otázky alebo záujem o repasovanie vašej batérie? Zavolajte nám na tel.:  +421 02 33329995 alebo napíšte na email info@elektrobicykle.sk.