Najčastejšie otázky

Tu sa dozviete (skoro) všetko o elektrobicykloch :-)
 

Q - ako Otázka: Mám odpor k jazde na bicykli, najradšej mám auto, je elektrobicykel pre mňa?

A- ako Odpoveď:  Nie :(

 

Q: Jazda na bicykli ma baví, chcem to skúsiť s elektropohonom, je elektrobicykel pre mňa?
A: Áno!

 

Q: Je nejaký rozdiel medzi hybridným bicyklom a elektrobicyklom?
A: Po vzore automobilov se stalo všetko „hybridné“ módou. Pohon nami ponúkaných elektrobicyklov závisí na elektromotore a vašom šliapaní, elektrobicykel je teda z princípu hybridný dopravný prostriedok.


Q: Prečo musím pri jazde na elektrobicykli taktiež šliapať?
A: Jednoduché šliapanie na elektrobicykli je zdravé a zároveň zábavné, vôbec nie otravné a nepríjemné… A keby ste pri jazde nešliapali, bol by to vlastne ešte „bicykel“ ?


Q: Predáte viac elektrobicyklov, keď sa teraz zvyšujú ceny benzína?
A: Čo s tým má spoločné cena benzínu? Elektrobicykle sú jednoducho jedinečne zábavná, zdravá, ekonomická, šetrná k životnému prostrediu a bezpochyby veľmi štýlová možnosť dopravy. Bez ohľadu na to, či stojí liter nafty 1,20 alebo 2,40 eur.


Q: Aby bolo možné jazdiť po ceste, musím si elektrobicykel nejak registrovať alebo prihlasovať?
A: Nie. Elektricky asistovaný bicykel je z pohľadu Cestného zákona klasickým bicyklom, musí preto iba splňovať podmienky dané Vyhláškou Ministerstva dopravy a výstavby SR č. 134/2018 Z. z., ako je povinná výbava: inštalácia farebne odlíšených odraziek, dve na sebe nezávislé brzdy, osvetlenie pre jazdu za zníženej viditeľnosti, existencia výrobného čísla a taktiež podmienky Európskaj normy (EPAC EN 15194), ktorá definuje menovitý výkon motoru do 250W, maximálnu asistovanú rýchlosť 25 km/h a váhu elektrobicykla do 40 kg. Všetko z toho naše elektrobicykle (narozdiel od väčšiny ponúkaných strojov na trhu) bez problémov spĺňajú.

 

Q: Je možné v SR ponúkať a prevádzkovať elektrobicykel s motorom s menovitým výkonom 350W? 

A: Pokiaľ máte rádi terén a ste osoba s vyššou hmotnosťou (nad 100 kg), alebo radi vyrazíte na výlet sa závesným vozíkom či dieťaťom za chrbtom, vyšší výkon motoru by se Vám mohol hodiť.  

Dnes môžete získať a používať elektrobicykel aj s menovitým výkonom vyšším ako 250W, má to však svoje obmedzenia:  
Takýto typ elektrického bicykla je určený na jazdu po „nezpevnenom povrchu“ a pokiaľ sa s ním dostanete so akejkoľvek dopravnej nehody v bežnej premávke (na verejných komunikáciách alebo na cyklocestičke), bude sa na naň nazerať ako na neschválený produkt. 

Európsky parlament odhlasoval čiastočné zmeny v legislatíve ohľadom elektrobicyklov (EPAC) - Smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 168/2013/ES zo dňa 15. januára 2013 o schvalovaní typu dvojkolesových a trojkolesových motorových vozidiel.

Pravidlo, že iba elektrobicykle s maximálnou rýchlosťou 25 km/h a s 250 wattmi menovitého výkonu motora sú vyňaté z povinnosti vykonania typových skúšok (homologácie), naďalej platí (viď. bod h). Z tohto pravidla ale Komisia urobila ešte ďalšie výnimky. Povinnosť typovej skúšky sa ďalej nevzťahujú na: 

(a) vozidlá s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou nepresahujúcou 6 km/h; (teda akcelerátor môže pracovať samostatne iba do tejto rýchlosti).

(e) vozidlá projektované a vyrobené na použitie pre ozbrojené služby, služby civilnej a požiarnej ochrany, útvary zodpovedné za udržiavanie verejného poriadku a pohotovostné zdravotné služby;

(g) vozidlá určené hlavne na použitie v teréne a konštruované na jazdu na nespevnených povrchoch;

(h) pedálové bicykle, ktoré sú vybavené pomocným elektrickým motorom s maximálnym trvalým menovitým výkonom 250 W alebo menej, ktorého výkon sa preruší, keď cyklista prestane šliapať do pedálov, a postupne sa znižuje a nakoniec sa preruší skôr, ako vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km/h;;

V ponuke elektrobicykle.sk nájdete tuning na elektrobicykle.


Q: Prečo sú tie elektrobicykle také ťažké?
A: Tí prekliati výrobcovia ešte neprišli na trh s motorom a batériou, ktorá nič neváži…! A vôbec, poťažkali ste si niekedy svoj 15 rokov starý oceľový horský bicykel?

 

Q: Ako ďaleko môžem prejsť na elektrickom bicykli s plne nabitou batériou konštantnou rýchlosťou bez zastávky po úplne rovnej ceste?
A: Nevieme. Potrebuje ale niekto na takú jazdu elektrobicykel…?

 

Q: OK, ale aký je približný dojazd elektrobicykla so zastávkami, rôznymi rýchlosťami a terénom?
A: Tu zohráva úlohu mnoho aspektov, ako napríklad hmotnosť jazdca a nákladu, profil terénu, poveternostné podmienky (teplota, vietor), štýl jazdy, nastavenie bicykla, mimochodom aj typ a kapacita použitej batérie a tiež fyzické dispozície samotného jazdca. Časté brzdenie a rozbiehanie, jazda do strmého kopca, nedostatočne nafúknuté kolesá alebo prevážanie nákladu na nosiči prirodzene rýchlejšie vyčerpávajú kapacitu batérie. Aby sme vám však pomohli, pri jednotlivých modeloch elektrobicyklov ponúkame kalkulačku dojazdu.

 

Q: Viem nejak zistiť aká je výdrž batérie v elektrobicykli?

A: Zo zobrazených hodnôt môžete ľahko vypočítať výdrž o životnosti batérie. Najprv vynásobte napätie batérie (V) udanou hodnotou ampérhodín (Ah) batérie. Tým získate hodnotu watthodín (Wh), t. j. VxAh=Wh. Teraz vydeľte hodnotu Wh udávanou spotrebou elektrickej energie bicykla, ktorá sa udáva vo wattoch (W). Výsledkom je približný čas prevádzky batérie (napr. 360 Wh batéria / 250 W motor = 1,44 hodín.

Z tejto hodnoty, sa ale nedá odvodiť dojazd elektrobicykla, ktorý je ovplyvnený mnoha ďalšími faktormi. Navyše elektromotor nie je pri jazde využívaný vždy a nie vždy na plný výkon.

 

Q: Dá sa batéria vyjmuť z rámu elektrobicykla a nabíjať zvlášť?
A: Áno, na väčšine modelov sa batéria z bicykla vyberá po odomknutí z rámu. To vám umožní nabíjať ju tam, kde by celý bicykel prekážal.

 

Q: Nie je to lacný bicykel, niekto mi ho určite ukradne. Čo s tým?

A: Predpokladáme, že budete pravidelne používať kvalitný zámok, dokonca viac (elektrobicykel ich môže niesť). Rovnako potrebné je uzamknúť batériu k rámu bicykla (ale čo by to bolo zlodejovi platné bez nabíjačky. :) Pre istotu je možné bicykel očipovať súpravou KrimiStop Profi a zaregistrovať v Centrálnom registri bicyklov (databáza Mestskej polície každého mesta).

 

Q: Je možné si elektrobicykel poistiť?

A: Áno, môžete si poistiť elektrobicykel proti krádeži, poškdeniu nebo havárii. Viac infromácií o možnostiach poistenia se dozviete na stránke Poistenie elektrobicykla

 

Q: Prečo se nedobíja batéria keď šliapem?

A:  Elektrobicykel si kupujete, aby ste mohli bez námahy šliapať do pedálov, nie ako na bežnom bicykli. Generovanie energie by vás počas jazdy spomaľovalo, nehovoriac o tom, že konštrukcia moderných batérií potrebuje na dobíjanie stály prúd, ktorý pri šliapaní do pedálov nevyrobíte. Takzvanou „rekuperáciou“ sa chvália elektrobicykle s olovenými akumulátormi, ale ich nízky výkon sa zvyšuje len o 3 - 5 %.

 

Q: Ale, počul som o "regeneratívnom" brzdení, rekuperácii, vedia to vaše elektrobicykle?

A: Jedná sa vlastne o proti-pohyb cievok elektromotoru, z ktorého se stává dynamo pri jazde vozidla z kopca. Využívajú ho elektromobily a tiež ťažké elektroskútre (napríklad model Vectrix, ktorý má nad 220 kg). Bicykel aj s jazdcom je príliš ľahký, na to aby mal efekt regeneratívneho brzdenia význam. Preto na nami ponúkaných elektrobicykloch túto funkciu nenájdete.  

 

Q: Ako sa mám o elektrobicykel starať?
A: Rovnako ako u bežného bicykla, občas je treba dotiahnuť brzdy, dofúkať pneumatiky, nastaviť prehadzovačku a premazať reťaz. Batériu nevystavujte mrazu a pravidelne ju dobíjajte, riadiaca jednotka aj motor sú bezúdržbové komponenty. Všetko o bežnej údržbe je vysvetlené v užívateľskej príručke.

 

 

Q: Môžem jazdiť na elektrobicykli v daždi?

A:  Áno, ale určite zmoknete.. Nie je problém používať elektrobicykel za daždivého počasia (určite nie pri prietrži mračien), nemožno ho však nechať zaparkované tam, kde nie je chránené proti dažďu, snehu a slnku (UV žiarenie môže poškodiť lak alebo plášte). Vyhnite sa tiež brodeniu sa aj napríklad v hlbokom bahne, alebo jazde cez hluboké kaluže. V prípade kondenzácie vlhkosti v oblasti riadiacej jednotky, tá odpojí elektroniku bicykla do doby, než kompletne vyschne. Ponorenie batérie a elektromotora do vody počas používania vždy povedie k skratu a poškodeniu operačného mechanizmu. Pozor, za dažďa sa pri jazde na bicykli a na elektrobicykli obzvlášť niekoľkonásobne predlžuje brzdná dráha!

 

 

Q: Elektrobicykle sa aj tak nabíjajú zo zásuvky „špinavou“ energiou, čo s tým urobíte?

A: Necháme to na vás. Rovnako tak ako si môžete vymeniť klasické žiarovky za úsporné, vypínať spotrebiče namiesto ich uspávánia, alebo chodiť peši namiesto jazdy výťahom. Nabitie batérie elektrobicykla, ktoré vystačí na cca 60 km jazdy, spotrebuje v priemere 0,5 kWh, teda vyjadrené v peniazoch asi 10 centov. Určite je možné nabíjať si batériu elektrobicykla prostredníctvom fotovoltaických solárnych článkov.

 

 

Q: Dostal som defekt, čo mám robit?

A: Výmena duše na bicykli s elektromotorom je o niečo zložitejšia ako na bežnom bicykli, preto odporúčame vyskúšať postup výmeny duše podľa priloženého návodu. Na druhýkrát je tento proces neporovnateľne kratší. Môžete použiť aj opravný sprej.

 

Q: Na stránkach uvádzate priemernú rýchlosť jazdy, čo to znamená?
A: Ako se dočítate aj inde na našich stránkách o elektrobicykloch, maximálna rýchlosť s asistenciou elektromotoru je 25 km/h. Priemerné rýchlosti, ktoré uvádzame pri našich elektrobicykloch, vychádzajú z našich skúseností a dlhodobého testovania bicyklov v premávke a sú merané prostredníctvom GPS modulu. Na elektrobicykli bude vaša rýchlosť do kopca nad 20 km/h, po rovinke 25-27 km/h a z kopca aj viac ako 40 km/h.

 

Máte otázku, ktorú sme tu nezodpovedali? Napíšte nám na info@elektrobicykle.sk!