Aký typ motora je najlepší? Aký typ motora mám zvoliť pre svoj elektrobicykel?

Medzi zákazníkmi dnes panuje všeobecné presvedčenie, že motory umiestnené v strede šliapania sú najkvalitnejšie, ale nemajú pre toto tvrdenie žiadne vysvetlenie než článok v časopise napísaný predajcom. To ale nemusí byť pravda, pretože aj v prípade stredových pohonov je mnoho rôznych výrobcov a kvalitatívnych stupňov. Všetci zaiste poznajú značky Bosch alebo Yamaha, ale mnoho elektrobicyklov na trhu má stredové pohony od neznámych výrobcov.

Veľkí nemeckí a švajčiarski výrobcovia ako Maxon, Go SwissDrive, Heinzmann, ale aj najväčší výrobca nábojových motorov na svete – Bafang, stále výrazne investujú do vylepšovania parametrov zadných nábojových pohonov, ktoré zostanú aj naďalej doménou cestovných, mestských a skladacích elektrobicyklov.
 



Motor v zadnom kolese – nábojový motor 
 

Bafang nábojový motorHlavná výhoda spočíva v ideálnom prenose krútiaceho momentu, a tak v teréne nehrozí prešmykovanie. Zadný pohon je zatiaľ najrozšírenejší na trhu, na tom má zaiste veľkú zásluhu aj nižšia cena v porovnaní so stredovým motorom. Nevýhodou je niekedy nerovnomerné vyváženie bicykla, predovšetkým pri súčasnom umiestení batérie na nosič. To vedie k väčšiemu náporu na komponenty v zadnej časti bicykla a o niečo menej plynulejšie dávkovanie výkonu.

Ak plánujete jazdiť po ceste a v miernom teréne, tak môže byť zadný elektropohon ideálnou voľbou. Ďalej môžu zadný motor oceniť cyklisti, ktorí chcú jazdiť často bez asistencie motora. Na rozdiel od stredového pohonu nie je nutné použitie špeciálnej reťaze. Aktuálne sa ceny najlacnejších, avšak ešte kvalitných elektrobicyklov s nábojovým motorom pohybujú okolo 1200 EUR.
 

Výhody +

  • najpoužívanejší typ motora 

  • cenová dostupnosť 

  • okamžitá akcelerácia

  • jednoduchý servis

  • možnosť jazdy bez asistencie motora (motor disponuje voľnobehom, nekladie žiadny odpor)
     

Nevýhody  

  • vyššie zaťaženie bicykla v zadnej časti 

  • menšia citlivosť pri dávkovaní výkonu motora (podľa použitého senzoru)

  • absencia torzného (tlakového) snímača tlaku na pedál 

  • v prudkom kopci vyššia hlučnosť motora 

  • v prípade defektu zadného kolesa je nutný kľúč pre demontáž zadného kolesa s motorom 

  • pri vyššom zaťažení neefektívne hospodárenie s energiou (v porovnaní so stredovým motorom vyššia spotreba)

 


 

Elektromotor v strede kolesa – stredový pohon
 

Bosch stredový motorStredový motor je z pohľadu vyváženia optimálnym riešením. Tieto motory vás prekvapia komfortným dávkovaním výkonu a krátkou reakčnou dobou asistencie. Vďaka voľbe otáčok motora (pri zaradení vhodného prevodu) je pri súčasnej implementácii tlakového senzoru šliapania stredový pohon úspornejší a dosahuje dlhších dojazdov (podľa kapacity batérie).

Drahšie stredové motory používajú obvykle 3 typy senzorov (snímač otáčok, rýchlosti a tlaku na pedál – tzv. torzný snímač), ktoré zaisťujú plynulý výkon asistencie. Jednoduchšie stredové pohony ponúkajú rýchlostný (otáčkový) senzor, rovnako ako nábojové pohony – pýtajte sa teda, aký typ je inštalovaný.    

Veľmi často skloňovanou nevýhodou tohto pohonu je vyššia cena bicykla. Tu je ale dôležité pripomenúť, že vyššia cena sa vracia v dlhšej životnosti motora a drahšie bicykle majú obvykle lepšiu mechanickú výbavu. Aktuálne sa ceny najlacnejších, avšak kvalitných elektrobicyklov so stredovým motorom pohybujú okolo 1600 EUR.
 

Výhody +

  • presné a citlivé dávkovanie výkonu bicykla 

  • tichý a plynulý prejav motora 

  • optimálne vyváženie a rozloženie váhy, resp. ťažiska 

  • voľbou vhodného prevodu ovplyvňujete otáčky kolesa i motora, preto je možné dosiahnuť optimálnej cestovnej rýchlosti pri dosiahnutí nižšej spotreby bicykla

  • zachovanie jednoduchej demontáže predného a zadného kolesa
     

Nevýhody

  • vyššia citlivosť na presnosť nastavenia radenia a prehadzovačky 

  • skrátenie životnosti reťaze v porovnaní s bežným bicyklom 

  • pri jazde bez asistencie možný odpor prevodovky motora (podľa typu)