Výkon elektrobicyklov, ktoré sa legálne pohybujú na verejných komunikáciách, musí byť vždy na úrovni 250 W. Výrobci sa preto predbiehajú v inej veličine – otáčavom účinku sily, ktorá sa meria v Newton-metroch (Nm). „Vysoký krútiaci moment je hlavným dôvodom, prečo má čím ďalej tým viac elektro-cyklistov v obľube práve stredový motor.“ vysvetľuje Jan Havlíček, vedúci výroby elektrobicyklov AGOGS „Zadné a predné motory vykazujú len okolo 30Nm, stredový pohon má však až 90Nm. To už je poznať.“
Jazdci na elektrobicykli so stredovým pohonom si tiež často chvália prirodzenejší pocit z jazdy. „Stred bicykla je koniec koncov miesto, kde klasický bicykel pri šliapaní zaberá a stredový pohon túto funkciu výborne simuluje.“ tvrdí Jan. „Motor umiestený na strede elektrobicykla má tiež vplyv na vyváženie bicykla. Ťažisko je viac pod jezdcom, ebicykel sa lepšie ovláda.“ dodáva.
A ďalšie výhody? Pokročilí používatelia elektrobicyklov si chvália, že majú možnosť pomocou zmeny prevodov upraviť mieru krútiaceho momentu prenášaného na zadné koleso. Nejeden majiteľ elektrobicykla s tzv. „streďákom” zase odprisahá, že je ebicykel úspornejší a na batériu s rovnakou kapacitou dojde ďalej.
A nevýhody? „Niekomu sa zo začiatku bude zdať radenie o niečo obtiažnejšie a hlučnejšie, to sa však praxou dá vyladiť.“ vysvetľuje Jan. „Nevýhodou ako takou je snáď len vyššie opotrebenie reťaze a zadného viackolečka, na ktoré je kladená pri stredovom pohone vyššia záťaž. Reťaz klientom odporúčame vymeniť po 700 až 1 500 Km jazdy.“
Hľadáte stredový systém za dobrú cenu? „Z aktuálnej ponuky nejlepšiu službu „cena/výkon“ okolo 2000 € ponúkajú e-bicykle s Bafangom od Agogs, verzia Bosch – Active Line napríklad od Apache a prípadne na MTB/trekový elektrobicykel pohon Shimano Steps od Rock Machine."
Na otázku, akú značku stredového pohonu by si sám kúpil, Jan odpovedá: „Otestovali sme si stredové pohony všetkých renomovaných značiek. U každého je niekoľko zrejmých výhod a nevýhod, ale každému by som odporúčal prísť si k nám vyskúšať, čo mu vyhovuje."