Všetko o dojazde elektrobicykla
Jednou z najdiskutovanejších tém v súvislosti s elektrobicyklami je ich dojazd, t. j. vzdialenosť, ktorú prejdú, prípadne čas, počas ktorého elektromotor spotrebuje energiu uloženú v batérii a poskytuje jazdcovi pomoc pri šliapaní.
Na rozdiel od iných elektrických vozidiel (e-kolobežiek, e-skútrov a motocyklov alebo elektromobilov) je elektrobicykel vybavený mechanickým prevodom, a preto možno povedať, že jeho dojazd je podobne, ako v prípade bežného bicykla, v podstate neobmedzený a súvisí len s fyzickými dispozíciami jazdca. Hodnoty dojazdu elektromobilov musia výrobcovia uvádzať na základe povinnej metodiky WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedures). Pre výrobcov elektrobicyklov žiadna taká metodika neexistuje. Treba si uvedomiť, že elektromobil s hmotnosťou 1500 - 2500 kg prepravuje jazdca a náklad, ktorý predstavuje len 10 % jeho hmotnosti. Hmotnosť jazdca a nákladu je preto pre celkový dojazd elektromobilu zanedbateľná.
- Pri elektrobicykloch je hmotnosť jazdca kľúčovým faktorom, ktorý ovplyvňuje ich dojazd. Čím ťažší je jazdec a náklad, tým viac energie musí motor elektrobicykla spotrebovať na asistovanú jazdu. To znamená, že čím ťažší je jazdec, tým menší je celkový dojazd elektrobicykla.
- Ďalším faktorom, ktorý výrazne ovplyvňuje dojazd elektrobicykla, je výškový profil trasy. Ak jazdíte po rovnej ceste, elektrobicykel bude potrebovať menej energie ako pri jazde do kopca, pretože v takom prípade sa motor musí vyrovnať s gravitáciou a na pohyb vpred spotrebuje viac energie. Na druhú stranu, pri jazde z kopca bude elektrobicykel využívať kinetickú energiu a nespotrebuje žiadnu energiu z batérie.
- Okrem týchto dvoch vecí ovplyvňujú dojazd elektrobicykla aj ďalšie faktory. Dôležitý je smer a sila vetra. Dôvod, prečo v Holandsku došlo k takému rýchlemu rozvoju elektrocyklistiky (v súčasnosti viac ako 80 % všetkého predaja bicyklov), nemusí byť na prvý pohľad zrejmý, keďže tam nie sú kopce. Na rozdiel od Slovenska sú tam iné poveternostné podmienky a po väčšinu roka fúka silný vietor od mora.
- Ďalším atribútom, ktorý ovplyvňuje dojazd, je režim jazdy, t. j. výber úrovne asistencie elektromotora. Veľmi často sa stretávame s vodičmi, ktorí „šetria kapacitu“ výberom najnižšej úrovne asistencie alebo jej vypnutím. Samozrejme, zvyšujú tým svoj dojazd, ale otázkou je, či si jazdu zároveň dostatočne užívajú. Lepšou stratégiou je nastaviť si asistenciu na pohodlnú jazdu a nechať elektrobicykel dobiť počas zastávky na občerstvenie.
- Na prejdenú vzdialenosť má samozrejme vplyv aj povrch cesty - ak jazdíte prevažne po asfaltových cestách, dojazd bude prirodzene vyšší ako na šotolinovom alebo horskom teréne. Vonkajšia teplota pod 10 stupňov Celzia potom zníži dostupnú kapacitu batérie približne o 10 %.
- Nakoniec treba spomenúť aj skúsenosti jazdca s bicyklovaním. Efektívnym radením a používaním prehadzovačky, dostatočne nafúkanými plnými pneumatikami alebo aj správne nastaveným odpružením možno ušetriť nejaké percento batérie a mať lepší zážitok z jazdy.
Uveďme si nejaké hodnoty:
Moderné (najmä terénne a trekingové) elektrobicykle majú batériu s kapacitou zvyčajne 500 až 900 Wh - s teoretickým deklarovaným dojazdom 50 - 150 km. Na kopcovitej trase a s ťažším jazdcom však môže dojazd toho istého e-bicykla klesnúť na 30 až 50 km.
Elektrobicykel s 500 Wh batériou bude mať za optimálnych podmienok s plne nabitou batériou a jazdcom s hmotnosťou 80 kg v mierne zvlnenom teréne dojazd približne 60 km, ak jazdec jazdí s maximálnym výkonom asistencie (t. j. úroveň Turbo pre Bosch, úroveň 5 pre Bafang atď.). Tu hovoríme o priemernej spotrebe približne 8 Wh/km.
Viac o dojazde konkrétneho modelu elektrobicykla sa dozviete pomocou kalkulačky dojazdu, ktorú na našich stránkach ponúkame pri každom modeli.
Na záver možno povedať, že dojazd elektrobicykla nie je jednoducho dané číslo, ale závisí od mnohých faktorov. Najdôležitejšími faktormi sú hmotnosť jazdca a výškový profil trasy. Keďže elektrobicykle sa používajú v rôznych podmienkach a situáciách, bez znalosti týchto faktorov dojazd elektrobicykla nie je možné presne určiť. Je tiež dôležité vziať do úvahy, že dojazd elektrobicykla sa časom mení, pretože batéria vekom a používaním stráca svoju kapacitu. Priemerná životnosť batérie elektrobicykla je 5 až 8 rokov. Odporúčame vymeniť alebo repasovať batériu približne po 25 000 km. Najlepší spôsob, ako zistiť presný dojazd, je samozrejme otestovať konkrétny model v rôznych typoch terénu.